Únava po porážke

Veríme, že ste na našich stránkach našli informácie, ktoré ste potrebovali.  Všetky články, ktoré ste čítali, by nebolo možné vytvoriť aj bez vašej finančnej podpory. Ďakujeme, že prispievate.

Názov účtu: Porážka.sk, Číslo účtu:  1242441006/1111,   IBAN: SK9711110000001242441006

 

Únava postihuje polovicu všetkých pacientov, ktorí prežili cievnu mozgovú príhodu, avšak príznaky nie sú pre iných ľudí vždy viditeľné a zrejmé.

 

Čo je únava po porážke?

Únava po porážke sa líši od normálnej únavy, nezlepšuje sa totiž s odpočinkom. Po cievnej príhode môžete pocítiť, že máte nedostatok energie a cítite sa neustále unavený. Únava po mŕtvici nemusí súvisieť s nedávnou aktivitou, takže to nie je typická únava. Môže sa to stať po miernej alebo ťažkej mŕtvici.

Jedným zo znakov takejto únavy je, že jeden mesiac máte asi dva týždne pocit nedostatku energie alebo zvýšenú potrebu odpočinku. Táto únava vám sťažuje účasť na každodenných aktivitách.

Ak máte pocit, že únava vám narúša kvalitu života alebo je pre vás náročnejšia ísť na rehabilitáciu, poraďte sa so svojím lekárom. Potrebujete pochopiť veci, ktoré vyvolávajú únavu, poprípade to ako ju zvládnuť.

 

Kto je ovplyvnený únavou po mozgovej príhode?

Únava sa môže pohybovať od relatívne mierneho až ťažkého stupňa. Intenzita únavy sa nezdá byť spojená s typom mozgovej mŕtvice, alebo ako závažná bola mozgová príhoda. Dokonca aj keď ste dosiahli úplné fyzické zotavenie, alebo vaša mŕtvica bola pred nejakým časom, únavu môže byť stále problém. Môžete zažiť únavu krátko po mŕtvici, alebo sa môže objaviť o niečo neskôr.

Únava po mozgovej príhode môže byť bežnejšia u starších ľudí a žien. Existuje prepojenie s depresiou, aj keď obe podmienky môžu nastať oddelene. Je možné, že únava môže viesť k depresii a niekto s depresiou môže mať taktiež únavu.

Mnohí ľudia označujú únavu za najväčší problém, s ktorým sa po porážke musia vyrovnať. Môže to mať vplyv na vašu schopnosť opätovne získať svoju nezávislosť v každodennom živote a môže byť ťažké vrátiť sa do práce a zúčastňovať sa každodenný aktivít. Je pravdepodobné, že ovplyvní kvalitu života a vzťahy, pretože rodina a priatelia nemusia pochopiť, ako sa cítite skutočne vyčerpaný.

Prečo sa cítim tak unavený/á?

Zmes fyzických a emocionálnych faktorov prispieva k prežívaniu únavy po porážke.

Fyzické príčiny

Fyzický vplyv mŕtvice na mozog a telo môže byť priamou príčinou únavy. V prvých týždňoch a mesiacoch po mŕtvici sa vaše telo uzdravuje. Rehabilitačný proces môže zahŕňať snahu robiť veci úplne novým spôsobom alebo sa ich učiť cvičením. To spotrebuje veľa energie, takže môžete cítiť únavu.

Ak máte postihnutie po mozgovej príhode, môže to znamenať, že energiu používate rôznymi spôsobmi. Napríklad chôdza a dokončenie iných každodenných aktivít môže zaberať oveľa viac energie ako pred vašou mozgovou príhodou, čím sa budete cítiť unavení.

Emocionálne zmeny

Pocit depresie alebo úzkosti je bežný po mŕtvici a môže prísť s pocitom únavy. Ak máte pocit, že vaša nálada je nízka, alebo sa cítite neustále podráždený alebo napätý, ignorujte to. Váš praktický lekár môže predpísať lieky alebo vás môže odkázať na psychológa.

Ďalšie faktory

Ďalšie faktory, ktoré môžu ovplyvniť pociťovanie únavy:

  • problémy so spánkom, ako je nespavosť a spánková apnoe (prerušené dýchanie).
  • ak máte problémy s prehĺtaním alebo žuvaním, môže to mať vplyv na množstvo energie a živín, ktoré získate z jedla.
  • niektoré zdravotné stavy, ako je anémia (nízka hladina železa v krvi), cukrovka alebo nedostatočná činnosť štítnej žľazy, môžu tiež spôsobiť, že sa cítite unavený.
  • ak máte bolesť po mozgovej príhode, ako bolesť svalov alebo bolesti hlavy, môže to mať vplyv aj na vašu energetickú hladinu.
  • aj lieky môžu mať únavu ako vedľajší účinok, ako sú betablokátory na vysoký krvný tlak, lieky na epilepsiu a antidepresíva.

Riadenie únavy

Hoci neexistuje jasne definovaná liečba únavy po mozgovej príhode, existuje niekoľko praktických krokov, ktoré vám môžu pomôcť zvládnuť váš stav.

Zistite príčinu únavy

Získanie správnej diagnózy príčiny únavy, je prvým krokom. Preskúmanie súčasných liekov je tiež užitočné. Ak je vaša únava aspoň čiastočne spôsobená vedľajšími účinkami lieku, môže sa zlepšiť časom alebo po začatí užívania nového lieku. Nikdy neprestanete užívať lieky náhle. Požiadajte lekára o radu pri akýchkoľvek vedľajších účinkoch.

Pomôžte ostatným pochopiť vašu únavu

Únava nemusí byť zrejmá pre iných ľudí, nemusia pochopiť, ako sa cítite. Môže to spôsobovať frustráciu. Ukážte túto príručku svojej rodine a priateľom, aby ste im pomohli pochopiť, čím prechádzate. 

Tipy na zníženie a zvládnutie únavy

  • Doprajte si veľa času. Môže trvať aj niekoľko mesiacov, kým sa začne únava vytrácať.
  • Veďte si denník o tom, koľko robíte každý deň. Postupom času vám to naozaj pomôže pripomenúť pokrok, ktorý ste dosiahli, a pomôže vám pochopiť, s akou aktivitou môžete počítať a čo spôsobuje vašu únavu. Nesnažte sa robiť príliš veľa, ak máte "lepší deň". Hoci je to lákavé, môže vás to unaviť v ďalšie dni.
  • Oslávte úspechy. Mnohí ľudia sa cítia frustrovane, že niečo nemôžu urobiť, a zabúdajú, že sa dobre cítia, keď niečo začali robiť znova.
  • Naučte sa robiť správne prestávky pred alebo po tom, čo robíte. Dokonca aj aktivity ako rozhovor s priateľmi, cesta autom a jesť jedlo môžu byť únavné.
  • Počúvajte svoje telo. Ak ste počas dňa vyčerpaní, odpočívajte. Ak však v noci nespíte, skúste odpočívať menej počas dňa.
  • Nepokúšajte sa robiť všetko, čo ste robili, alebo s rovnakou rýchlosťou. Môže byť užitočné znížiť vaše očakávania smerom k tomu, čo môžete dosiahnuť na chvíľu, takže si môžete vybudovať vytrvalosť a silu.
  • Zistite, koľko môžete robiť za jeden deň a držať sa toho. Napríklad, ak viete dosiahnuť štyri hodiny aktivity denne (s prestávkami) bez toho, aby ste boli príliš unavení, potom je to tá správna úroveň pre vás. Ak robíte príliš veľa, budete musieť viac odpočívať.
  • Iba postupne zvyšujte svoju aktivitu, lebo budete môcť pociťovať, že sa vraciate na začiatok.
  • Zlepšeniu únavy sa dá dopomôcť aj cvičením. Na začiatok napríklad veľmi krátka prechádzka a časom čoraz dlhšia.
  • Jedzte zdravo. Sacharidy ako kváskový chlieb sú dobrým zdrojom energie.  Pokúste sa denne zjesť aspoň päť porcií ovocia a zeleniny. Ak máte ťažkosti s prehĺtaním alebo jedením po mozgovej príhode, budete potrebovať podporu od dietetika, ktorý vám pomôže konzumovať správne druhy jedla.
  • Hľadajte podporu. Váš praktický lekár vám pomôže s kontaktami na rôznymi odborníkov.

Práca a únava

  • Dajte si dostatok času, aby ste sa zotavili z mŕtvice, než sa vrátite späť do práce. Vytváranie tlaku na seba by mohlo viesť k ďalšej príhode .
  • Povedzte zamestnávateľovi o porážke a spôsob, akým vás postihla. To im môže pomôcť urobiť primerané úpravy, ktoré vám pomôžu pri vykonávaní vašej práce, napríklad časté prestávky.
  • Hovorte so svojimi kolegami a vysvetlite svoju únavu po mozgovej príhode. Keďže únava nie je viditeľná, je nepravdepodobné, že o tom vedia, ak im to nepovediete.
  • Premýšľajte o postupnom návrate, možno na čiastočný úväzok, niekedy len na pár hodín denne alebo každý druhý deň. Môžete začať s úlohami, ktoré sú zvládnuteľné pre vás a vašu energetickú úroveň. Porozprávajte sa so svojím zamestnávateľom a dohodnite sa na pláne, ktorý bude fungovať pre vás oboch.