Ťažkosti s pamäťou a myslením

Veríme, že ste na našich stránkach našli informácie, ktoré ste potrebovali.  Všetky články, ktoré ste čítali, by nebolo možné vytvoriť aj bez vašej finančnej podpory. Ďakujeme, že prispievate.

Názov účtu: Porážka.sk, Číslo účtu:  1242441006/1111,   IBAN: SK9711110000001242441006

 

Mŕtvica môže ovplyvniť spôsob, akým váš mozog rozumie, organizuje a ukladá informácie.

Prečo sa zmenila moja pamäť a myslenie?

Každú sekundu dostanete obrovské množstvo informácií z okolitého sveta, ktoré váš mozog musí pochopiť, zorganizovať a ukladať. Ak časť mozgu, ktorá spracováva informácie, je poškodená, môže to ovplyvniť vaše myslenie. Preto môže byť ťažké sústrediť sa na určité veci. Tak isto môže byť ťažké  zareagovať na okolnosti okolo vás. Odborne sa nazývajú kognitívne problémy alebo poruchy. Sú veľmi časté po mozgovej príhode a väčšina ľudí bude mať určité ťažkosti. Pretože v nemocnici sa deje veľa vecí, pacient si nemusí uvedomiť, že jeho pamäť alebo myslenie boli ovplyvnené až do návratu domov. Dokonca ani potom si možno to nevšimne, pokým nebude robiť inú činosť.

„Ja som si pri jednej hodine logopédie uvedomila, že som zabudla všetky príslovia, a svojej logopedičke som vtedy prisahala, že som nikdy žiadne nevedela. Alžbeta

Aké problémy to môže spôsobiť?

Problémy s pamäťou

Mnoho ľudí má problémy s pamäťou po mozgovej príhode, najmä v prvých týždňoch a mesiacoch.

V skutočnosti to nemusí byť vždy problémom s pamäťou. Väčšina problémov s pamäťou je v skutočnosti spôsobená problémami s koncentráciou - ak sa nemôžete sústrediť na to, čo vám bolo povedané, nebudete si to môcť neskôr pripomenúť. Takže ak máte problémy s pamäťou, môže pomôcť premýšľať o spôsoboch, ako zlepšiť svoju koncentráciu.

Problémy so sústredením

Väčšina ľudí zistí, že po mozgovej príhode je postihnutá ich koncentrácia, najmä v počiatočných fázach. Ak máte problémy so svojou koncentráciou, môžete sa ľahko rozptýliť, alebo nebudete urobiť viac ako jednu vec naraz. Koncentrácia je mimoriadne dôležitá, pretože sa na ňu spoliehame pri všetkých ostatných procesoch myslenia.

Problémy s plánovaním a riešením problémov

Okrem toho, že môžeme prijímať a uchovávať informácie, náš mozog vykonáva celý rad iných procesov myslenia. Odborne sa to nazýva výkonná funkcia. Ak porážka ovplyvní vašu výkonnú funkciu, možno nebudete môcť robiť určité veci, ako napríklad prepnúť kanál na diaľkovom ovládaní alebo urobiť si jedlo. Môže to tiež ovplyvniť spôsob, akým reagujete na ľudí, pretože nemôžete rozpoznať ich výrazy a reč tela.

Ďalšie problémy

Mŕtvica môže ovplyvniť vaše myslenie inými spôsobmi. Môže spôsobiť problémy s:

  • nájsť svoju cestu domov
  • nebudete schopný rozpoznať veci
  • pohybovať s telom tak, ako chcete
  • nevšímanie si veci na strane, ktorá bola mŕtvicou zasiahnutá
  • nebudete chápať ani to, že tieto veci boli zapríčinené porážkou.

Bude to lepšie?

Kognitívne problémy sú zvyčajne najhoršie v prvých mesiacoch po mŕtvici, ale môžu sa zlepšiť. Počas prvých mesiacov sa pravdepodobne veľmi rýchlo zlepšia. Ale môže to trvať aj dlhšie. Obnova má tendenciu k spomaleniu, najmä po šiestich mesiacoch.

Kognitívne problémy neznamenajú, že máte demenciu. Mnoho ľudí sa toho obáva, ale demencia sa časom zhoršuje, a kognitívne problémy po mozgovej príhode sa často zlepšujú. Dokonca aj keď vaše kognitívne problémy nikdy nezmiznú úplne, nemali by sa zhoršovať. Ak máte pocit, že sa vaše problémy zhoršujú, hovoríte o nich s vašim praktickým lekárom.

 

Čo môžem urobiť o svojej pamäti a myslení?

1. Získajte nejakú pomoc

Ak máte problémy s pamäťou alebo premýšľaním, prvá vec, ktorú musíte urobiť, je porozprávať sa so svojím lekárom. Pre ľudí, vrátane lekárov, je ľahké zabudnúť, že existujú následky po porážke. Váš lekár sa uistí, že to čo spôsobuje problémy je len infekcia alebo vaše lieky. Ak neexistovala iná príčina, budete musieť mať kognitívne posúdenie s niekým s lekárom alebo psychológom.

2. Nebuďte príliš tvrdý na seba

Mať kognitívne problémy po cievnej mozgovej príhode nie je nič zlé. Mŕtvica je hlavným zranením mozgu, takže bude trvať určitý čas, kým sa zotaví.

3. Majte dostatok odpočinku

Nebudete môcť brať život rovnakým tempom ako predtým, prinajmenšom nie hneď od začiatku. Keď ste unavení, je ťažšie sústrediť sa na veci. Takže odpočívajte, keď potrebujete, a uistite sa, že máte veľa spánku v noci. Pomôže vám to sústrediť sa.

4. Nájdite spôsoby, ako relaxovať

Vaša myseľ musí odpočívať rovnako ako vaše telo. Dokonca aj malé veci, ako je počúvanie hudby alebo pokojné chvíle pre seba, môžu pomôcť upokojiť vašu myseľ. Oddychovanie môže byť ťažké, ak máte zaneprázdnený domáci život, ale je dôležité, aby ste našli spôsob, ako odpočívať v mysli, keď ste unavení alebo frustrovaní.

5. Povedzte ľuďom, čo sa deje

Ľudia sa cítia nepríjemne, keď nevedia, čo majú robiť, preto im povedzte, čo sa s vami deje. Zabráni im hnevať sa na vás, keď vám niečo povedia a vy si to nepamätáte.

 

Čo môžem urobiť s pamäťou?

1. Napíšte si veci

  • Na sledovanie udalostí a dôležitých dátumov používajte kalendáre alebo denníky. Môžete ich použiť aj na zaznamenávanie vecí, ktoré sa stávajú každý deň.
  • Urobte si poznámku o malých úlohách, napríklad si napíšte či ste nakŕmili mačku alebo telefonovali niekomu.
  • Ak je pre vás písanie ťažké, môžete tak urobiť na svojom smartfóne, používať diktafón alebo aplikáciu na zaznamenávanie poznámok. Môžete tiež fotografovať alebo požiadať iných ľudí, aby vám napísali veci.

2. Použite výzvy

  • Nastavte telefón alebo alarm, aby vám pripomenul, kedy potrebujete užiť liek.
  • Nechajte veci ako kľúče alebo peňaženku v blízkosti predných dverí, aby ste ich uvideli, keď idete von.
  • Krabičky na dávkovanie liekov vám pomôžu, aby ste zistili, či ste ich užili alebo nie.
  • Štítky na skrinkách a zásuvkách vám pomôžu vedieť, po čo idete. Nemusia byť písané etikety, namiesto toho by ste mohli používať obrázky.

3. Píšte si pripomienky

  • Zanechajte poznámky na viditeľných miestach - kúpte si pero, ktoré môžete použiť napríklad na písanie na vašom zrkadle v kúpeľni.
  • V kuchyni by ste mohli nalepiť štítky, aby ste si pripomenuli, že musíte vypnúť sporák alebo jeden na predných dverách, aby ste mu pripomenuli, že musíte zamknúť, keď idete von.

 

Čo môžem urobiť s problémami s mojím sústredením?

1. V jednoduchosti je krása

  • Zamerajte sa na úplné dokončenie úlohy pred presunutím sa na inú.
  • Ak vám niekto poskytne informácie, požiadajte ho, aby ho prešiel krok za krokom. Poproste, aby to napísali.

2. Odstráňte rozptýlenie

  • Spýtajte sa sami seba, či je niečo, čo vás môže rozptýliť. Vypnite televízor a rádio alebo sa presuňte do pokojnej miestnosti a požiadajte iných ľudí, aby vás nerušili.
  • Pokúste sa upratať, aby ste nemali ani žiadne vizuálne rozptýlenie.

3. Zistite svoje limity

  • Nezabudnite, že sa nebudete môcť dlho sústrediť. Takže si robte úlohy na pol hodinu, alebo akokoľvek dlho to zvládnete. Ak niečo bude trvať dlhšie, urobte si prestávku a vráťte sa k tomu neskôr.
  • Ak je ťažké sledovať televízny program, zamyslite sa nad tým, čo sledujete. Programy spravodajstva, športu alebo varenia budú pravdepodobne ľahšie držať krok s drámami alebo dokumentárnymi filmami, ktoré si vyžadujú vaše úplné sústedrenie.

4. Naplánujte svoj deň

  • Ak viete, že sa chystáte na schôdzku alebo očakávate návštevu, plánujte odpočinok bezprostredne predtým.
  • Pomôže vám aj napísanie zoznamu úloh v predošlý večer a rozhodnúť, ktoré úlohy sú najdôležitejšie.

 

Čo mám robiť s ťažkosťami s plánovaním a riešením problémov?

1. Prax, prax

  • Plánovanie a riešenie problémov možno zlepšiť len s množstvom praxe.
  • Akonáhle ste zvládli jednu úlohu, ako napríklad urobiť sendvič, môžete prejsť na ťažšie, ako je varenie jedla.

2. Držte sa rutiny

  • Obliekanie sa rovnakým spôsobom vám uľahčí znovuzískanie krokov a zistenie, keď ste jeden vynechali.
  • Vypracujte týždenný plán - ak viete, že v utorok sa kúpete, alebo že streda je nákupný deň, plán vás vyzve, aby ste urobili.

3. Použite pripomienky

  • Napíšte si pokyny alebo kontrolné zoznamy, ktoré budete sledovať.
  • Pripomienkami si uvedomíte veci, na ktoré si nemusíte myslieť sám, ako napríklad čistenie si zubov.
  • Na mikrovlnnej rúre alebo na diaľkovom ovládači môžete použiť jasne farebné nálepky, ktoré vám pomôžu pripomenúť, ktoré tlačidlá máte stláčať.
  • Pripomienky nemusia byť písané, môžete použiť obrázky alebo nahrávky. Niektorí ľudia vytvárajú skladby alebo akronymy, ktoré im pomáhajú zapamätať si, ako robiť veci v správnom poradí.