Strava pri zvýšenej hladine cukru

Veríme, že ste na našich stránkach našli informácie, ktoré ste potrebovali.  Všetky články, ktoré ste čítali, by nebolo možné vytvoriť aj bez vašej finančnej podpory. Ďakujeme, že prispievate.

Názov účtu: Porážka.sk, Číslo účtu:  1242441006/1111,   IBAN: SK9711110000001242441006

Prevencia a diéta

Pravidelné cvičenie posilňuje srdce, krvný tlak, krvnú cirkuláciu a pomáha kontrolovať váhu. Pokiaľ máte cukrovku, je vaše riziko cievnej mozgovej príhody podstatne zvýšené, snažte sa teda o čo najlepšie vyrovnanie hladín krvného cukru. Vhodná strava a lekárom odporučené vhodne zvolené potravinové doplnky sú ďalšími možnosťami, ako podstatne obmedziť riziko cievnej mozgovej príhody.

 

Základné princípy platia pre každého pacienta so zvýšenou hladinou cukru v krvi. Dôležité je pravidelné stravovanie, množstvo a zloženie potravy. Treba sa stravovať často, ale striedmo.   Odporúča sa jest 5 krát denne, najlepšie v pravidelných trojhodinových intervaloch. Najväčší dôraz v diabetickej diéte sa kladie na príjem stanoveného množstva sacharidov. Odporúča sa redukovať najmä potraviny bohaté na sacharidy – zemiaky, cestoviny, chlieb, ryžu a múčne jedlá, vylúčiť všetky prisladzované potraviny a nápoje (cukrom bielym, hnedým, medom...). Sacharidy konzumujte tzv. zložené (celozrnné pečivo, tmavá múka a výrobky z nej, ovsené vločky). Do jedálneho lístka zaraďujte hlavne veľa zeleniny – čo najviac v surovom stave.  Prílohy podávame v približne v polovičnom množstve bežnej dávky. Na zasýtenie je preto vhodné ku každému hlavnému jedlu pridávať zeleninovú oblohu (šaláty). Trvalý úspech prináša zdravá, vyvážená výživa kombinovaná s amatérskym športom, cvičením – celoživotne.

Potraviny

Vhodné

Nevhodné

 

 

 

 

Mäso, údeniny, ryby

  • 120 až 130 g mäsa v surovom stave
  • ryby  aspoň 2x týždenne 
  • chudé bravčové mäso
  • hovädzie, teľacie
  • divina
  • kuracie, morčacie bez kože
  • chudá šunka, hydinové výrobky
  • vnútornosti
  • kaviár
  • údené mäso
  • tučné mäso
  • hus, kačka
  • baran
  • salámy, paštéty, klobásy
  • vyprážané mäso, ryby

 

 

 

 

Tuky

  • olivový, ľanový, slnečnicový olej
  • Zvlášť vhodné sú margaríny s obsahom rastlinných tukov  (Flora, Rama, Perla,
  • Alfa)
  • všetky stužené tuky
  • margaríny s vyšším  s obsahom trans-mastných kyselín ako 0,5 g
  • kokosový olej
  • majonéza
  • bravčová masť a maslo iba v obmedzenom množstve

 

 

 

Mliečne výrobky

  • netučné syry (do 30 % tuku)
  • nízkotučné jogurty nesladené
  • tvaroh
  • acidofilné mlieko
  • nízkotučné mlieko
  • smotana
  • tučné syry
  • smotanové jogurty
  • krémy
  • zmrzlina

 

 

Vajcia

  • v obmedzenom množstve, nie samostatne
  • vaječný bielok neobmedzene
  • vaječné šaláty
  • praženice, omelety

 

 

Polievky

  • zeleninové
  • strukovinové
  • netučné mäsové
  • karfiolová, brokolicová, zemiaková
  • rascová
  • tučné vývary
  • zabíjačkové
  • zo špikových kostí

 

 

Orechy

  • vlašské orechy
  • lieskovce
  • mandle
  • slnečnicové, tekvicové semienka
  • kokosové orechy
  • búrske oriešky
  • pistácie
  • kešu orechy