Psychické ťažkosti

Veríme, že ste na našich stránkach našli informácie, ktoré ste potrebovali.  Všetky články, ktoré ste čítali, by nebolo možné vytvoriť aj bez vašej finančnej podpory. Ďakujeme, že prispievate.

Názov účtu: Porážka.sk, Číslo účtu:  1242441006/1111,   IBAN: SK9711110000001242441006

 

Prečo sa cítim inak?

Mŕtvica je náhla a šokujúca udalosť a postihuje každú časť vášho života. Je ťažké sa s ňou vyrovnať a môže to mať vplyv aj na to vaše pocity.

Každý, kto má skúsenosti s mozgovou príhodou, je iný, ale pre mnohých ľudí je to akoby stratili život, ktorý mali predtým. Pocit šoku, popierania, hnevu, zármutku a viny sú normálne, keď sa stretnete s takou zničujúcou zmenou.Nielen vy prechádzate všetkými emóciami, ale aj ľudia okolo vás, tí najbližší. Často ľudia nechcú priznať, ako sa cítia a ukazujú svoju odvážnu tvár. Tým pádom ľudia okolo vás si nemusia uvedomiť, čím prechádzate. Môžu predpokladať, že všetko je v poriadku, no ťažko im môžete povedať, že to tak nie je. Komunikačné problémy môžu znamenať, že nemôžete vysvetliť, ako a čo cítite, aj keď chcete.

 

Je ťažké to zvládnuť. Ak si však nepriznáte to, ako sa cítite a nenájdete spôsob ako si pomôcť, tieto emócie sa môžu stať natoľko veľké, že môže byť pre vás zničujúce.

Niekedy škoda vytvorená mozgovou príhodou spôsobí, že sa cítite inak. Rôzne časti vášho mozgu ovládajú rôzne veci. Ak je časť vášho mozgu, ktorá riadi vaše emócie, poškodená, potom to môže mať vplyv na to, ako cítite.

 

Aké problémy to môže spôsobiť?

Úzkosť

Je normálne cítiť úzkosť po porážke. Približne štvrtina ľudí, ktorí mali mozgovú príhodu, pocíti určitú formu úzkosti počas prvých piatich rokov. Môžete sa obávať, že budete mať ďalšiu mozgovú príhodu alebo budete mať strach, že sa o seba nebudete vedieť postarať. Môžete sa tiež obávať o financie.

Tieto obavy sú úplne normálne a v priebehu času by ste sa mali cítiť menej úzkostlivo. Ak ste sa stali úzkostlivými ohľadom širokej škály vecí, alebo ak nemôžete povedať, z čoho máte pocit úzkosti, mali by ste sa o tom s niekým porozprávať. Môže to mať vplyv na vaše zotavenie.

Príznaky úzkosti

Všetci máme v spojení so slovom úzkosť odlišné pocity, ale možno si všimnete niektoré z nasledovných:

  • pocit nepokoja
  • pocit strachu
  • pocit na okraji spoločnosti
  • ťažkosti s koncentráciou
  • zrýchlený pulz
  • chvenie alebo trasenie
  • pocit dýchavičnosti
  • sucho v ústach
  • nevoľnosť alebo "motýle" v žalúdk
  • naliehavá potreba ísť na toaletu.

 

Možno nie vždy je jasné z čo máte strach, čo môže ešte zhoršiť tieto pocity. Ťažká úzkosť môže byť ohromujúca. Môžete sa cítiť bezmocný, ako keby ste zomierali alebo sa zbláznili.

Ak máte naďalej problémy s úzkosťou, sú to niektoré z dlhodobých príznakov, ktoré si možno všimnete:

  • únava
  • nevychádzate z domu a vyhýbate sa novým situáciám
  • problémy so spánkom
  • napäté alebo bolestivé svaly
  • ste podráždený inými ľuďmi.

 

Frustrácia

Jednou z emócií, s ktorou sa stretávajú takmer všetci, ktorí prežili mŕtvicu, je frustrácia. Toľko vecí sa mení a tak rýchlo, že môže byť ťažké ich akceptovať. Môžete byť frustrovaní, lebo:

  • nedokážete robiť to, čo ste robili
  • musíte sa spoliehať na iných ľudí
  • všetko trvá dlhšie ako pred porážkou
  • nie ste schopný pracovať alebo robiť iné veci
  • nie ste schopný ísť von
  • nie ste schopný vyjadriť sa, ako a čo cítite
  • hovoríte nesprávne slová
  • robíte chyby
  • zabúdate na veci
  • ste unavený a bez energie.

 

Pocit frustrácie je normálny a z času na čas sa takto budete cítiť. Ak sa však frustráciou nezaoberáte správne, môže vám spôsobovať podráždenie. To znamená, že budete veľmi ľahko podrážditeľný. Môžete stratiť svoju náladu alebo nálada sa môže rýchlo meniť.

 

Hnev

Po porážke sa môžete ľahšie rozhnevať. Možno nebudete vedieť ovládať svoj hnev, a nahneváte sa bez akéhokoľvek dôvodu. Alebo sa môžete nahnevať z vecí, ktoré by vás predtým nikdy nenahnevali. Hoci je niektorý hnev bežný, môže to mať vplyv na vaše zdravie a zotavenie. Ľudia okolo vás to môžu vnímať zložito.

 

Depresie

Je normálne pociťovať beznádej po mŕtvici. O depresiihovoríme, keď pocity beznádeje a smútku nezmiznú. Trvajú niekoľko týždňov alebo mesiacov, a ak odídu, môžu sa vrátiť. Depresia je po porážke veľmi častá. Vieme, že aspoň jedna tretina pacientov, ktorí prežili mozgovú príhodu, budú mať v priebehu prvého roka nejakú formu depresie. Ale nemusia ju mať hneď. Môže sa objaviť kedykoľvek, možno mesiacoch alebo dokonca rokoch. Môže sa tiež vrátiť znova a znova. Takže je dôležité vedieť, na čo si dávať pozor a ako získať pomoc a podporu.

 

Známky depresie

Depresia postihuje ľudí rôznymi spôsobmi, tu sú niektoré z bežnejších znakov:

  • pocit smútku
  • pocit bezcennosti, bezmocnosti alebo viny
  • pocit beznádeje alebo zúfalstva
  • pocit úzkosti alebo strachovania
  • strata dôvery
  • strata záujmu o veci, ktoré ste si užívali
  • chýbajúca energia alebo motivácia
  • nevychádzanie z domu alebo vyhýbanie sa iným ľuďom
  • ťažké sústredenie sa alebo rozhodovanie
  • problémy so spánkom alebo príliš veľa spánku
  • strata chuti do jedla alebo príliš veľa jedla
  • strata záujmu o sex.

 

Závažná depresia

Môžete sa cítiť, že sa chcete vzdať života a môžete premýšľať nad ublížením si alebo sebevraždou. Ak ste mali takéto pocity, musíte ihneď hovoriť so svojím lekárom a získať podporu.

 

Ťažkosti s ovládaním emócií

Mŕtvica môže ovplyvniť schopnosť ovládať náladu a emócie. Nazýva sa to emocionálna labilita. Môže to znamenať, že nálada sa vám mení veľmi rýchlo a vy ste viac emotívni ako ste boli. Možno zistíte, že plačete alebo sa viac smejete, ak to nemá žiaden dôvod.

Emocionálna labilita je najčastejšia v počiatočných štádiách cievnej príhody. Približne pätina ľudí s ňou má problémy. Niektorí ľudia hovoria, že sa cítia v rozpakoch, takže prestávajú chodiť von z domu alebo sa snažia vyhnúť sociálnym situáciám. Ak ste viac emotívni, môže to byť príznakom depresie.

 

Známky emocionálnej lability

Všetci sme rozdielni a niektorí ľudia sú prirodzene emotívnejší. Príznaky emócií sú úplne závislé od toho, čo je pre vás normálne. Tu sú niektoré bežné znaky:

  • bez akéhokoľvek dôvodu plačete alebo sa smejete
  • vyjadrujete emócie intenzívnejšie, než ich skutočne cítite
  • pocit, že nemáte žiadnu kontrolu nad svojimi emóciami, a že dokonca aj tá najmenšia vec vás môže rozhádzať
  • mať emócie, ktoré sa zdajú byť nepríjemné alebo prichádzajú a odchádzajú veľmi rýchlo.

 

Mániodepresia a eufória

Mániodepresia je, keď je vaša nálada extrémna. Môže byť extrémne vysoká alebo extrémne nízka alebo sa môže veľmi rýchlo striedať. Energia a nadšenie sa mení s vašou náladou, budete sa cítiť hyperaktívne, môžete hovoriť veľmi rýchlo, máte veľa nápadov a môžete mať ťažkosti so spánkom. Mániodepresia nie je bežným následkom porážky, ale postihuje niektorých ľudí.

Niektorí ľudia majú tiež eufóriu, čo je, keď je nálada stále vysoká a vy sa zdáte byť mimoriadne pozitívny. Ale, podobne, ako mániodepresia, ovplyvňuje len veľmi malý počet ľudí.

 

Bude to lepšie?

Keď sú emócie ohromujúce, je ľahké si myslieť, že sa nikdy nezlepšia, ale napokon sa tak stane. Pocit úzkosti alebo nahnevania, ​​alebo že nedokáže ovládať svoje emócie, sú veľmi časté po mŕtvici, a to najmä v prvých mesiacoch. V prípade, že tieto pocity nikdy úplne nezmiznú, budete sa s nimi musieť pokúsiť žiť.

Po mozgovej príhode je váš mozog najhorším nepriateľom - povie vám, že ste bremeno, že nemáte nádej. Musíte s tým bojovať. Nezabúdajte, nie ste sami. Existuje veľa ľudí, ktorí tu sú, aby vám pomohli zvládnuť emócie, ktoré cítite. Nemusíte to robiť sami.

 

Existujú procedúry, ktoré vám môžu pomôcť?

Mnoho procedúr a terapií môže pomôcť s emóciami po porážke. V závislosti od problémov, ktoré máte, môže byť lekár schopný odkázať vás na psychológa. Veľa ľudí zistí, že hovoriť o svojich pocitoch im pomáha ich pochopiť a vysporiadať sa s nimi.

 

Liečba

Niektoré lieky vám môžu pomôcť s emóciami. Najznámejšie sú antidepresíva. Tieto lieky ovplyvňujú chemické látky vo vašom mozgu a zvyšujú vašu náladu. To môže pomôcť pri liečbe depresie a niekedy aj úzkosti. Lieky môžu často pomôcť, ak máte takisto ťažkosti s ovládaním emócií. Antidepresíva nevyliečia emocionálne problémy, ale môžu pomôcť s príznakmi a uľahčiť život. Existuje veľa rôznych typov antidepresív a môže chvíľu trvať nájsť správny liek v správnej dávke.

 

Čo môžem urobiť s tým, ako sa cítim?

1. Obráťte sa na odborníka

Asi máte veľa ťažkostí po mozgovej príhode. Nebojte sa požiadať o pomoc. Ak sa obávate toho, ako sa cítite, alebo myslíte, že môžete mať niektoré z problémov, ktoré sme opísali, musíte o tom povedať svojmu lekárovi. Budú vás môcť informovať o dostupnej podpore. Emocionálne problémy sú často lekármi brané na ľahkú váhu. Musíte však mať dôveru, že viete lepšie ako oni čo sa s vami deje, takže sa nebojte trvať na tom, aby ste dostali podporu, ktorú potrebujete.

 

2. Porozprávajte sa s niekým o tom

Hovoriť o svojich pocitich s niekým, kto vám porozumie, môže skutočne pomôcť. Možno budete chcieť hovoriť so psychológom, rodinným príslušníkom alebo priateľom, ktokoľvek, s kým sa cítite najpohodlnejšie. Mnohí ľudia tiež vyhľadávajú podporné skupiny, pretože môže hovoriť o svojich problémoch s ľuďmi, ktorí prechádzajú tou istou situáciou.

 

3. Buďte informovaní

Mŕtvica môže spôsobiť, že sa cítite úzkostne. Rozprávať sa s tými správnymi ľuďmi a hľadaním odpovedí na otázky vám pomôže cítiť sa viac komfortne. Pre mnohých ľudí môže strach z ďalšej mozgovej príhody spôsobiť veľa obáv. Rozprávajte so svojím lekárom o tom, čo spôsobilo mozgovú príhodu a čo môžete urobiť, aby ste znížili riziko. Nebojte sa opýtať, aj keď je to týždeň alebo mesiac neskôr. Je dôležité, aby ste pochopili, čo sa s vami stalo, a prečo. 

Ak sa obávate, že sa nebudete môcť vrátiť do práce, na našej stránke zistíte aké finančné prostriedky vám môžu byť pridelené.

 

4. Uľahčite si to

Mnohí ľudia zistia, že sa musia naučiť, čo je pre nich normálne po tom, ako utrpeli mozgovú príhodu. To znamená počúvať svoje telo a mozog. Buďte úprimní voči problémom, ktoré máte. Často ľudia len chcú vedieť, ako môžu pomôcť, takže ocenia, ak im to poviete.

 

 5. Pokračujte ďalej

Po porážke má mnoho ľudia pocit, že strácajú zmysel života. To môže ovplyvniť vašu sebadôveru. Preto je dôležité, aby ste čo najviac zostali v kontakte s ľuďmi a vecami vo svojom živote. Môže to byť ťažké, pretože nebudete môcť robiť všetko, čo ste robili predtým. Ale budete mať iné veci, ktoré môžete urobiť, tak sa na ne zamerajte.

Naplánujte si malé ciele tak, aby ste pracovali na jednom kroku naraz. Sledujte pokrok, ktorý dosiahnete, pretože je ľahké zabudnúť, najmä ak sa veci nestanú tak rýchlo, ako by ste chceli.

 Môže to byť ťažké, ak ste pracovali alebo ste sa pred mŕtvicou podieľali na mnohých aktivitách. Ale musíte mať na pamäti, že sú stále príležitosti, len budete musieť nájsť iné spôsoby, ako využiť svoje zručnosti a talenty. Mnohí ľudia zistia, že dobrovoľníctvo, účasť na výskume alebo nájdenie nových záujmov im pomôžu po porážke a opäť sa cítia užitočnými.

 

3. Buďte čo najviac aktívny

Keď ste aktívny, telo uvoľňuje chemikálie do mozgu, ktoré vám prinášajú pocit šťastia. Bolo preukázané, že cvičenie pomáha s množstvom emočných problémov. Nemusíte behať ani plávať, dokonca aj krátka prechádzka alebo trochu záhradničenia môže mať dobrý účinok. Ak nemôžete vstať, cvičenie, ktoré vám odporučí fyzioterapeut vás aktivuje. 

 

 4. Vyskúšajte relaxáciu

Relaxácia vám pomôže vyrovnať sa s emóciami. Výskum ukázal, že relaxácia môže byť zvlášť užitočná pri liečbe úzkosti po mozgovej príhode. Existujú techniky, ktoré vám môžu pomôcť. Zvyčajne sa zameriavajú na dýchanie alebo uvoľnenie napätia vašich svalov.

 Pomáha meditácia. Je to technika, ktorá vám pomáha, aby ste venovali viac pozornosti súčasnému momentu - svojim vlastným myšlienkam a pocitom, ako aj vášmu telu a svetu okolo vás.  Existuje veľa kníh, CD, DVD a webových stránok, ktoré vás môžu učiť o relaxácii a meditácii. Hoci väčšina z nich nebolo navrhnutá pre ľudí, ktorí utrpeli mozgovú príhodu, stále je pravdepodobné, že z toho veľa dostanete a mnohí, ktorí prežili mozgovú príhodu, ich považujú za užitočné.